Komunikacja online to czas i pieniądze, a sama obecność firmy w Internecie wiąże się z ciągłym bombardowaniem ofertami. Niestety, negatywna opinia o branży SEO jest jak najbardziej zasłużona. Być może masz w tym zakresie osobiste, kosztowne doświadczenia. Dlaczego tak jest? Na co uważać?
Nie lubimy tej branży. Kwestia jakości usług realizowanych w przeszłości dla naszych Klientów wraca jak bumerang. Rozpoczynając współpracę zawsze stajemy przed zadaniem określenia zastanej sytuacji, efektów dotychczasowych działań. A czasem także przed zrozumiałym pytaniem: dlaczego współpraca z poprzednią firmą (lub firmami) wcale nie przynosiła zakładanych efektów? O co w tym w ogóle chodzi?
Dlaczego usługi pozycjonowania są tak problematyczne? Na nieuczciwości można zarobić. Bezpodstawne obietnice, fragmentaryczność oferowanych usług, minimalizacja ich zakresu i kosztu umożliwiają zwiększanie zysków. Tak, jak w przypadku innych ofert olbrzymiego zarobku, niezwykłych efektów i cudownych produktów – chodzi o łatwe pieniądze.
To lista podstawowych mitów, kłamstw, półprawd i manipulacji. Znasz takie oferty. Chcemy, byś korzystał z właściwego, odpowiedzialnego wsparcia. Wiedział, czego oczekiwać, na co zwracać uwagę i jak nie dać się nabić w butelkę. Przede wszystkim, każdy i zawsze powinien oczekiwać uczciwości i pełnych informacji.
Posiadamy wiedzę tajemną
Dokładnie poznaliśmy „algorytm” Google’a. Tylko my wiemy, co trzeba zrobić. Opracowaliśmy unikalną metodę. Gwarantujemy 1. miejsce na wskazane frazy. Tylko my wypozycjonujemy Twoją stronę lub sklep w ciągu kilku miesięcy.
Faktyczne szczegóły systemu oceniającego zna tylko Google. Źródła wiedzy są takie same dla wszystkich:
- to, co Google sam opisuje i do czego zachęca,
- zakres możliwych działań wraz ze spodziewanymi skutkami,
- doświadczenie wynikające z rozwoju i pozycjonowania.
Nikt nie wynalazł unikalnej metody, a nie „ograł systemu”. Nikt nie zagwarantuje Ci pierwszego miejsca ani szybkich, fenomenalnych efektów. Nie wspominając o ich trwałości. Po prostu, wiedza o tym, jak działają wyszukiwarki jednoznacznie wskazuje, że takie obietnice są fałszywe. Znamy właściwe, odpowiedzialne praktyki. Wiemy także, jakie są szkodliwe, nieodpowiedzialne, oszukańcze praktyki, których należy unikać. Obietnice bez pokrycia wskazują, że chodzi o ten drugi scenariusz.
Zapłacisz za wyniki
Nie musisz nam ufać, niczym nie ryzykujesz, zapłacisz za konkretne efekty. Dzięki temu masz pewność, że działamy w Twoim interesie.
To kwestia zaufania, zawsze. Rozliczenie za efekty nie gwarantuje realizacji Twoich celów, więcej: możesz mieć pewność, że na tym stracisz. To taktyka sprzedażowa, alternatywna wobec usług w abonamencie. Skoro płatność powiązana jest z wynikami, to od razu otrzymasz wyniki. Jak to możliwe? Dzięki dużej liczbie zewnętrznych linków, tworzonych w „zapleczu”, na stronach utrzymywanych tylko w tym celu.
Szybki efekt równie szybko minie. To najprostsza, tania metoda manipulowania wynikami. Google ją dobrze zna i rozpoznaje. W najlepszym wypadku nic tak naprawdę nie zyskasz; w najgorszym – stracisz. System „ukaże” za głupią manipulacje, obniży pozycje Twojej witryny.
Liczy się wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania
Wywindujemy Twoją witrynę na pierwsze miejsca w wynikach wyszukiwania. To klucz do sukcesu!
Tak, wysoka pozycja na ważne słowa kluczowe jest ważna, ale to tylko część sukcesu. Sama wysoka lokata niczego nie gwarantuje. To jeden z kilku faktycznych, szczegółowych celów.
Wysoka pozycja to pierwszy krok, drugi: chcesz, by użytkownik przeszedł na Twoją stronę; trzeci: chcesz, by uznał stronę za wartościową; że to jej szukał. Czwarty: chcesz, by przeszedł na inne strony, spędził w serwisie dużo czasu i do niego wracał; by użytkownik dokonał zakupu, napisał, zadzwonił, zapisał się na newsletter itd. Ten kontekst jest często pomijany: liczy się pozycja, przejście do serwisu i to, jak korzysta z niego użytkownik. Oczekując efektów, myślisz o celu biznesowym, a to nie tylko wysoka pozycja.
Treść Twojej strony nie musi się zmieniać
Nie widzisz naszego działania, bo tu nie chodzi o treść Twojej strony. Chodzi o coś zupełnie innego.
Jeśli korzystasz z usługi pozycjonowania, a treść Twojej witryny się nie zmienia, to jest to kant. Najprawdopodobniej płacisz głównie za linki „z zaplecza”, których faktyczną wartość trudno Ci ocenić. Poprawa pozycji jest chwilowa i nie realizuje faktycznych celów.
Google ocenia to, jak użytkownicy korzystają z Twojej witryny, ile spędzają w niej czasu, jak szybko ją opuszczają. To wpływa na wyniki pozycjonowania. Równocześnie, to od tego zależy realizacja celów marketingowych i wizerunek Twojej firmy. Treść strony musi się zmieniać, rozwijać i być aktualizowana.
Wszystkim się zajmiemy, nie oczekujemy Twojego zaangażowania
Pozycjonowanie nie wymaga Twojego czasu ani zaangażowania. Powierzacie sprawę fachowcom, nic więcej nie trzeba.
Rzetelne, wartościowe usługi mające zwiększyć Twoją widoczność w Internecie będą angażować Twój czas i uwagę. Specjaliści od komunikacji online znają się na komunikacji online, fachowcy od „pisania pod SEO” znają się właśnie na tym. Mogą coś wiedzieć o Twojej branży albo nie wiedzieć nic. Oczekuje się od nich znajomości zasad języka polskiego, sprawnego pisania i stosowania (na ile czas pozwala) właściwych praktyk dotyczących struktury, formatowania i nasycenia tekstu frazami kluczowymi i pokrewnymi.
Znasz najważniejszy obszar swojej działalności, cele i konkurencję. Bez właściwego uwzględnienia tych informacji pozycjonowanie nie ma sensu. A publikowane treści tworzą obraz Twojej firmy, użytkownicy – potencjalni Klienci – oceniają ją na podstawie tego, co zobaczą po przejściu na stronę.
Do każdego klienta podchodzimy indywidualnie
Przeanalizujemy Twoją stronę, wysłuchamy Twoich oczekiwań i dostosujemy rozwiązania.
Niestety, bardzo często te zindywidualizowane usługi są realizowane całkowicie szablonowo. Dlaczego? Bo czas to pieniądz. Dla wielu firm i agencji jedną kwestią jest pozyskanie i utrzymanie klienta, a zupełnie inną faktyczny czas poświęcany na pracę, realizację usług. Kontaktuje się „opiekun klienta”, a faktyczne usługi realizuje kilka osób. Tu pojawia się prosta kalkulacja, zestawienie ceny usługi z kosztem roboczogodziny poszczególnych pracowników i zakładanym zyskiem.
„Bezpłatne” usługi na początek to koszty pozyskania klienta, uwzględniane w cenie. Zdecydowałeś się na współpracę, rozliczasz się za efekty albo w ramach abonamentu. Tylko ile faktycznego czasu specjalisty otrzymasz miesięcznie za 1200 albo 4000 złotych? Średnie zarobki etatowego copywritera to ok. 5 000 zł brutto, wynagrodzenie specjalisty SEO jest zazwyczaj większe o ok. 2 000 zł. Im lepszy copywriter, tym droższy; im bardziej „techniczne” zadanie, tym wyższy koszt zatrudnienia pracownika, które je zrealizuje.
Do tego dochodzi jeszcze czas opiekuna klienta i menedżera. Teraz powiększmy te wartości do kosztu całkowitego zatrudnienia, ponoszonego przez pracodawcę. Do tego dochodzi strategia biznesowa, dodatkowe koszty działalności i to, ile poszczególni pracownicy mają faktycznie dla firmy zarobić. Chodzi o zysk. Jeśli rozważasz współpracę z dużą agencją, sprawdź w Internecie opinie jej byłych klientów i pracowników.
Tworzymy stronę zoptymalizowaną pod wyszukiwarkę
Wiemy, jak ma wyglądać Twoja strona i jak ją przygotować, tak „pod SEO”. To bardzo ważne i inni tego nie robią!
To mit upowszechniany przez twórców stron internetowych – freelancerów, jak i firmy. Zlecenie przygotowania strony opiera się na zaufaniu, wierze w kompetencje, staranność i całościowość usługi realizowanej zgodnie z właściwymi praktykami. Wbrew deklaracjom, strony internetowe zazwyczaj nie są realizowane „pod SEO”. Dlaczego? Nie wiemy, ale się domyślamy. Podstawowy czynnik to czas, który trzeba poświęcić, a to obniża zysk. Najczęściej strona jest po prostu zbyt wolna, zwłaszcza w przypadku ruchu z urządzeń mobilnych. Zbyt „ciężkie” grafiki, chaos w nagłówkach, problemy z responsywnością, brak minifikacji, cachowania, aż po blokowanie indeksacji przez Google…
Jeśli firma świadcząca usługi pozycjonowania ignoruje oczywiste, podstawowe problemy dotykające aspektów ocenianych przez wyszukiwarkę (czynników rankingowych), to są to złe usługi. Więcej o czynnikach rankingowych przeczytasz w naszym artykule pt. „Co wpływa na pozycje w wyszukiwarce w Google?”
Treść strony nie jest ważna
Dodajemy linki, opublikowaliśmy 2 materiały stworzone „pod SEO”. Nie trzeba przerabiać stron, proszę się tym nie martwić. Możemy nawet nie mieć dostępu do Waszej strony, a i tak dowieziemy efekty.
Istnieją cztery podstawowe aspekty, wpływające na „pracę” Twojej strony:
- optymalizacja techniczna,
- „informacje” spoza witryny (linki, recenzje),
- ilość i jakość treści,
- zachowania faktycznych użytkowników, gości odwiedzających Twoją stronę.
W trzech obszarach na cztery wyniki zależą od prezentowanych treści. Celem Google jest prezentowanie trafnych odpowiedzi na konkretne pytania, wskazań na bezpieczne, szybkie strony prezentujące aktualne, wartościowe treści. Jeśli zależy Ci na realizacji celów strony biznesowej, wysiłki muszą obejmować wszystkie obszary.
Nasz copywriter napisze wszystko
Nasz copywriter SEO stworzy teksty na stronę, nie będziemy zawracać głowy. Po prostu trzeba wiedzieć jak pisać „pod SEO” i tyle!
Dobry copywriter stworzy dobre treści na różne tematy. Nie ma uniwersalnych twórców znających się na każdej branży. Chodzi o wartość merytoryczną i zorientowanie na użytkownika. Struktura i formatowanie są ważne, ale nie są jedynym ważnym aspektem. Jeśli firma, z którą współpracujesz, samodzielnie publikuje teksty sztuczne w odbiorze, naszpikowane frazami kluczowymi (często pozostawianymi w mianowniku), to korzyści z pozycjonowania są pozorne, a wizerunkowo notujesz straty.
Zdarzają się, niestety, treści z błędami (merytorycznymi i językowymi), których twórcy ignorują właściwe praktyki. Kryterium oceny jest proste: chodzi o treści, które obecni Klienci oceniliby jako jasne i wartościowe, chętnie poświęcając czas na lekturę.
Google zmienia algorytm, musimy poczekać na efekty
Jest za wcześnie, żeby oceniać efekty pracy. Google właśnie zmienia algorytm, trzeba poczekać aż sytuacja się ustabilizuje.
Google ciągle zmienia „algorytm”, codziennie wprowadza masę drobnych zmian, kilka razy w roku wprowadza większe modyfikacje. Kierunek zmian jest dobrze znany, tu nie ma zaskoczeń. „Kłopot” z niewłaściwym pozycjonowaniem polega na tym, że sprowadza się do manipulacji wynikami wyszukiwania, a z tym Google walczy. Zupełnie słusznie traktuje to jako oszustwo, złamanie reguł gry – działanie na szkodę użytkownika wyszukiwarki. Jakość i zakres prac można oceniać w cyklach miesięcznych, weryfikować, czy faktycznie służą realizacji celów biznesowych. Szybkie efekty? Pozorny zysk lub poważna strata.
Na to, kiedy można spodziewać się efektów, wpływa wiele aspektów: stan witryny, jej obecne pozycje i notowany ruch, jakość treści. W opinii specjalistów, faktyczne efekty to perspektywa 6-12 miesięcy. Nie są one niezmienne – „algorytm” jest rozwijany, Internet żyje własnym życiem, a konkurencja nie śpi. Zależą one od stanu strony i treści, trudności fraz kluczowych, faktycznej konkurencji i… środków przeznaczanych na pozycjonowanie.
Proszę, oto nasz comiesięczny raport
Jak co miesiąc, przesyłamy raport dot. naszej pracy i jej wyników. Tu informacje o linkach, które pozyskaliśmy, a tu – proszę – zmiany pozycji na wybrane frazy.
Otrzymujesz informacje, dane, tabelki, wykresy. Tylko co z tego tak naprawdę wynika? No właśnie. Z jednej strony otrzymujesz dane, a z drugiej, czy można wyciągnąć z nich istotne wnioski? Czy pomagają Ci ocenić sytuację? A może korzystasz z prostego wskaźnika: sprzedaż się nie zwiększa, czas mija, a maili ani telefonów nie przybyło.
Raportowanie może dawać poczucie pozornej kontroli. Może także zaciemniać istotny fakt: pozycje na wybrane frazy szybko się poprawiają, a później dramatycznie pogarszają. Inny scenariusz: lokaty się ciągle zmieniają, na zamianę wzrost i spadek – uśredniając miesięczne wyniki, jest tak samo jak przedtem.
Mamy wyjątkową wtyczkę do SEO
Nasza firma korzysta z najlepszej na rynku wtyczki, szybko wprowadzimy zmiany przynoszące efekty.
Wtyczki, tak jak „kombajny” (wielofunkcyjne aplikacje) SEO, to tylko narzędzia. Istnieje wiele świetnych narzędzi. Tak samo narzędziem (środkiem do realizacji celu) jest Twoja strona internetowa. Posiadanie, korzystanie z dobrych narzędzi niczego nie gwarantuje. Nie ma też jednego, wyjątkowego narzędzia bijącego na głowę wszystkie inne, dostępne na rynku.
By liczyć na autentyczne efekty, trzeba z tych narzędzi odpowiednio korzystać, zainwestować czas. Istnieją rozwiązania, które umożliwiają szybkie rozwiązanie częstych błędów lub braków technicznych. Należy się nimi zająć jak najszybciej, to oczywisty początek.
Umieścimy na stronie dodatkowe frazy i linki „pod algorytm”
To proste, trzeba zapewnić odpowiednią powtarzalność słów kluczowych, dobrze polinkować materiały.
Linkowanie wewnętrzne jest bardzo ważne – pozwala wyszukiwarce lepiej zrozumieć i ocenić stronę, a użytkownikom poznawać kolejne, potencjalnie interesujące treści. W Twoim interesie leży rozwój strony zgodny z regułami „gry”. Jeśli na stronie pojawiają się frazy i zdania widoczne tylko po zaznaczeniu konkretnego obszaru, linki ukryte w tekście, to jest to bardzo stary i bezsensowny „kant”. „Algorytm” doskonale sobie z nim radzi.
Podsumowanie
Zła opinia o branży SEO nie wzięła się znikąd. Właściciele małych biznesów często czują się oszukani. Niestety, słusznie. Problem polega na składaniu obietnic niemożliwych do spełnienia i utrzymywaniu klientów w niewiedzy co do zakresu i faktycznej wartości usług. Jeśli dostrzegłeś opisane tu praktyki, koniecznie poświęć uwagę usługom, z których korzystasz.
Chcemy, by nasi Klienci mogli oceniać wartość wykonywanej przez nas pracy. By wiedzieli, czego się spodziewać, jaka jest perspektywa czasowa i tempo postępów. Nie musisz znać się na SEO i informatyce, ale jeśli chcesz wyrobić sobie zdanie i wiedzieć, na czym to polega, ile zajmie czasu i czego się spodziewać, chętnie odpowiemy na Twoje pytania i wątpliwości.
Klientów pozyskujemy dzięki rekomendacjom. Traktujemy pozycjonowanie jako stosowanie właściwych praktyk, służących Klientom poprzez koncentrację na użytkowniku witryny i jego oczekiwaniach. Zysk jest ważny, ale nie jest najważniejszy. Nie zobaczysz naszych reklam w wynikach wyszukiwania, ani w mediach społecznościowych. Nie rywalizujemy z dużymi firmami ani z agencjami. Po prostu, interesuje coś całkowicie innego. Co do zasady, nie chcemy, by ktokolwiek dał się złapać na półprawdy, mity i fałszywe obietnice.