Krok po kroku objaśniamy, jak stworzyć stronę internetową swojego biznesu. Wskazujemy, jakich błędów warto uniknąć i na co zwrócić uwagę, by Twoja strona realizowała swoje cele.
Nie ma małego biznesu bez rozpoznawalności i relacji z klientem. Twoja obecność w Internecie służy jednemu i drugiemu. Bez strony internetowej, wizytówki Google i obecności w Google Maps tracisz możliwość dotarcia do potencjalnych klientów. Obecność online powinna jasno komunikować Twoją ofertę, odróżniać Twoją firmę od konkurencji i odpowiadać na potrzeby obecnych i przyszłych klientów.
Pamiętaj, że nie musisz od razu podbijać Internetu! Projekt Twojej strony, harmonogram realizacji i plany rozwoju powinny odpowiadać sytuacji Twojego biznesu, skali i charakterowi działalności, możliwościom finansowym i czasowym. Przygotowanie layoutu i struktury strony to dopiero połowa pracy – to rzeczy ważne, ale nie gwarantują tego, że strona będzie wspierać Twoją firmę. Kolejne etapy to treść (kwestia najczęściej zaniedbywana), integracje i analityka, ocena realizacji celów i wprowadzanie (przynajmniej tych koniecznych) korekt.
Założenia strony
Strona internetowa oznacza koszty, które należy dostosować do celów i etapu rozwojowego firmy. Warto pamiętać, że to inwestycja mająca na siebie zarabiać. W skrócie, strona internetowa powinna realizować określone cele:
- Informacyjny – dzięki stronie obecni i przyszli klienci mogą Cię odnaleźć w Internecie. Mogą poznać ofertę, lokalizację i godziny otwarcia. Sprawdzą, jak do Ciebie trafić, jakie oferujesz produkty i usługi. Chcesz prezentować informacje, których poszukują klienci.
- Wizerunkowy – dzięki stronie internetowej możesz zaprezentować to, co czyni Twój biznes wyjątkowym, wartym uwagi i zaufania. To bardzo ważne. Chcesz w sposób jasny, autentyczny i spójny komunikować to, co Cię wyróżnia, charakter Twojego biznesu.
- Marketingowy – dzięki stronie internetowej chcesz dotrzeć ze swoją ofertę do określonych kategorii potencjalnych klientów. To jeden z elementów Twojej strategii online, narzędzie rywalizacji z konkurencją, gromadzenia informacji, sprzedaży.
- Edukacyjny – prezentowane treści powinny pomagać użytkownikom i klientom podejmować właściwe wybory konsumenckie, ułatwiać identyfikację produktów/usług najlepiej odpowiadających ich potrzebom.
Dobra teoria jest bardzo praktyczna, dlatego mamy dla Ciebie garść konkretnych wskazówek. Pracując nad obecnością w Internecie pamiętaj, że:
- Pracujesz nad stworzeniem kanału komunikacji. Jakie cele biznesowe ma realizować? Co, komu i dlaczego chcesz komunikować?
- Każdy projekt powinien posiadać swoje cele, budżet i harmonogram.
- Projekt, layout strony internetowej to początkowy etap realizacji. To treść komunikuje i przekonuje.
- Określ odpowiedzi na podstawowe pytania, zadawane sobie przez potencjalnych klientów: „Czy to tego szukałem?”, „Czy jestem zainteresowany oferowanymi usługami/produktami?”, „Czy ten produkt/usługa jest faktycznie dla mnie?”, „Co mam teraz zrobić?”
- Chcesz skłonić osobę odwiedzającą stronę do określonych zachowań. Jak rozpocząć zakupy? Jak pozyskać dodatkowe informacje? Czy mogę zadzwonić? Czy mam napisać maila? Określ planowane CTA (call to action – wezwanie do działania), informacje przekazywane użytkownikom o tym, co powinni zrobić.
- Praca nad treścią zajmie więcej czasu niż wygląd strony. Ma być jasna, wartościowa, zorientowana na użytkownika. Bez właściwej treści strona nie będzie realizowała wyznaczanych celów.
- Czy chcesz rozwijać swoją stronę? Ile czasu i środków możesz i chcesz na to przeznaczyć? Jakie są długoterminowe cele tego projektu?
Odpowiedzi na te pytania ułatwią Ci pracę. Tak wypracujesz podstawowe założenia określające Twój projekt i ułatwiające współpracę z osobami, które zaangażujesz. Równocześnie, odpowiedzi umożliwią Ci planowanie, kontrolę i ocenę efektów. To ważne, bo strona firmy nie od razu „zacznie na siebie zarabiać”. To wymaga czasu i konsekwentnej realizacji planu.
Być może zależy Ci na szybkim pozyskaniu ruchu, w takim przypadku warto w planach ująć płatną promocję. Strona, o której myślisz, może być prosta: ma prezentować firmę i podstawowe informacje. W każdym przypadku zadbaj o to, by była indeksowana przez Google. Zatroszcz się także o analitykę, to zasadnicze źródło informacji umożliwiających ocenę realizacji celów.
Domena internetowa
Domena to adres Twojej firmy w Internecie. Składa się z dwóch elementów: nazwy i końcówki (rozszerzenia, jak np. „.pl”). Naturalnym kandydatem jest nazwa Twojej firmy. Pamiętaj, że adres strony biznesowej powinien spełniać określone kryteria. Przede wszystkim, powinien być łatwy do wypowiedzenia, zapisania i zapamiętania. Nie powinien być długi ani skomplikowany. Unikaj myślników. Cyfry są dobrym wyborem tylko wtedy, kiedy należą do marki (nazwy) firmy.
Rozszerzenia. W przypadku każdego biznesu istnieje dwóch mocnych kandydatów: „.pl” oraz „.com”. Optymalnym wyborem byłaby rejestracja nazwy w obydwu rozszerzeniach. Jeśli Twoja firma posiada lokalny charakter, wybierz „.pl”. Jeśli działasz w skali ogólnokrajowej, dokonujesz regularnych transakcji transgranicznych – zarejestruj nazwy korzystające z obydwu końcówek. To, którą wybierzesz jako główny adres, zależy od przeważającego charakteru działalności. Jeśli regularnie dokonujesz transakcji transgranicznych, współpraca z zagranicznymi kontrahentami to ważna część Twojego biznesu, to jako główny adres wybierzesz ten z rozszerzeniem „.com”.
Po określeniu interesującej Cię nazwy i rozszerzeń, nadszedł czas na wybór firmy pośredniczącej w rejestracji. Firmy oferujące takie usługi realizują dwie strategie sprzedażowe:
- Promocyjna cena w 1. roku, o wiele wyższa za przedłużenie rejestracji na kolejne lata.
- Promocyjna cena w 1. roku, umiarkowana za przedłużenie rejestracji.
To także strategie sprzedaży usług hostingowych (miejsca na serwerze). W większości przypadków początkujący przedsiębiorcy zakupią domenę i serwer w jednej firmie. Skoro nie musisz, to nie warto przepłacać.
Serwer (hosting)
Domena to adres, odsyłający przeglądarkę w konkretne miejsce w Internecie, na serwer, na którym działać będzie Twoja strona. W celu uruchomienia strony internetowej potrzebujesz domeny i serwera (hostingu) – powierzchni dysku udostępnianego w specjalnie zaprojektowanym urządzeniu (komputerze) o odpowiednich parametrach technicznych. To na serwerze znajdą się pliki Twojej strony internetowej, jak i Twoja poczta.
Analizując oferty hostingu zwróć uwagę na:
- Ilość miejsca na dysku – dla małej strony i niewielkiej liczby maili wystarczą 2 GB. Jeśli planujesz regularne publikacje i/lub dużą liczbę maili z załącznikami, wybierz od razu 10 GB. Możesz też wybrać ofertę z mniejszą ilością miejsca, firmy hostingowe umożliwiają łatwe przejście na kolejne „stopnie” oferty. Co do zasady, posiadając domenę i stronę internetową, korzystaj także z maili skonfigurowanych w tej domenie.
- Ograniczenia transferu – obecnie standardem jest nielimitowany transfer, dzięki czemu to, ile danych użytkownicy „pobiorą” z serwera nie ma żadnego znaczenia.
- Limity – oferta może zawierać limity dotyczące możliwej liczby kont pocztowych do skonfigurowania, baz danych, kont ftp. Najlepsze oferty nie mają takich ograniczeń albo są one tak wysokie, że nie mają praktycznego znaczenia.
- Szybkość – to jeden z kluczowych aspektów wpływających na wydajność strony, co z kolei wpływa także i na pozycjonowanie. Kluczowe informacje dotyczą procesora, pamięci RAM i dysku, na którym przechowywane będą pliki Twojej strony. Warto korzystać z serwerów wykorzystujących dyski NVMe, oferujące szybki dostęp do danych i ich zapis.
- Optymalizacja – natrafisz na ofertę serwerów zoptymalizowanych „pod WordPress”. To najpopularniejszy system zarządzania treścią i doskonały wybór dla Twojej przyszłej strony.
Tak jak w przypadku domeny, promocyjna cena za 1. rok to nie wszystko. Istotny jest koszt przedłużenia usługi. U niektórych providerów promocyjna cena za usługi w pierwszym roku przechodzi w 4-krotnie wyższą za przedłużenie. Nie warto przepłacać.
Konfiguracja i administracja
Kiedy masz już domenę i serwer, potrzebujesz „powiązać” ze sobą te dwie usługi. Zawsze warto korzystać z kont e-mailowych skonfigurowanych w domenie Twojego biznesu. To kwestia profesjonalizmu i rozpoznawalności.
Załóżmy, że witryna powstanie „na WordPressie”. Ten system zarządzania treścią trzeba będzie zainstalować – albo za pomocą specjalnej instalacji w panelu administracyjnym, albo „ręcznie” wysyłając pliki na serwer. Z plikami WordPressa trzeba także połączyć bazę danych, to w niej przechowywane będą kluczowe informacje: treść stron, postów, kategorie, tagi, komentarze, a także dane administratorów.
Twój dostawca usług hostingowych zaoferuje Ci wiele ważnych funkcjonalności, w tym także zabezpieczenia, kopie bezpieczeństwa Twojej strony, a także możliwość instalacji innych rozwiązań. Z poziomu panelu administracyjnego można m.in. tworzyć dodatkowe konta mailowe, przekierowania, zmieniać limity miejsca itd.
Realizacja projektu
Czas rozpocząć prace nad stroną internetową. Tu wracamy do pierwszej części artykułu: funkcji realizowanych przez stronę i podstawowych założeń projektu. Strona internetowa ma m.in. ułatwiać identyfikację, wzmacniać rozpoznawalność. Jeśli Twoja marka posiada logo, paletę kolorystyczną, określone czcionki, to warto wykorzystać je w tym projekcie.
Strony internetowe posiadają swoją własną konwencję, mimo wielu różnych rozwiązań. Powinna być intuicyjna w odbiorze i nawigacji. Równie jasny powinien być podział treści na poszczególne strony. Strona główna, Oferta, O Nas, Cennik, Kontakt i Blog – to typowe podstrony większości serwisów firmowych. Uzupełnia je Regulamin i Polityka prywatności, odpowiadające na obowiązujące w Polsce (i UE) wymogi prawne.
Jeśli zależy Ci na czasie, strona nie od razu musi być „kompletna”, posiadać całej palety podstron. Nie musi oferować lektury Bloga, a informacje prezentujące ofertę można połączyć z cenami. Ważne, by w takim przypadku zadbać o odpowiednią strukturę i ilość treści (nie za mało, przynajmniej 600 słów). Z Regulaminu i Polityki prywatności nie warto nigdy rezygnować, ich treść łączy aspekty prawne z marketingowymi i technicznymi serwisu. Należy także poinformować użytkowników o stosowaniu plików cookies, podstawie i sposobie przetwarzania danych osobowych, a także o przysługujących mu prawach.
Kiedy specjalista (lub specjaliści) pracować będą nad projektem layoutu, uwzględniającym przekazane wytyczne i informacje o preferowanych rozwiązaniach, zadbaj o treść. Te prace mogą – i powinny – trwać równocześnie; to skróci czas realizacji.
Kolejny istotny punkt: chcesz, by Twoja strona była responsywna, czyli była właściwie wyświetlana na komputerach, smartfonach i tabletach. To ważne, bo ponad połowę ruchu generują użytkownicy smartfonów.
Integracje
Chcesz wiedzieć, jak „pracuje” Twoja strona, dlatego należy ją wyposażyć w narzędzia umożliwiające mierzenie ruchu z wyszukiwarki Google (Google Search Console), jak i gromadzenie danych dot. zachowań użytkowników (Google Analitics lub Matomo). To podstawowe integracje umożliwiające ocenę strony pod kątem realizacji celów biznesowych.
Istnieje wiele dodatkowych, potencjalnych rozwiązań – ich dobór zależy od Twojej strategii, celów strony i wizji jej rozwoju. Co do zasady, nie warto dokonywać integracji na zapas; lepiej je wdrożyć w chwili, w której faktycznie będą potrzebne.
Możesz „połączyć” swoją stronę internetową z kontem reklamowym na Facebooku. To umożliwi wyświetlanie reklam użytkownikom platformy społecznościowej, którzy już zawitali na stronie (remarketing). Bez tego także możesz wykorzystać kampanie reklamowe do generowania ruchu na stronie. Możesz odpłatnie generować ruch poprzez wykorzystanie możliwości oferowanych przez Google. Dzięki Google Ads możesz wyświetlać reklamy w wynikach wyszukiwania i na innych stronach internetowych, udostępniających powierzchnię w ramach sieci Google Display Network. Jedno i drugie rozwiązanie posiada swoje zalety i wady.
Możesz także od razu – lub w późniejszym okresie – zaproponować użytkownikom możliwość zapisania się na newsletter (korespondencję marketingową wysyłaną na adres e-mail). Możesz skorzystać z darmowych rozwiązań, profesjonalnych i bezpiecznych. Kiedy w Twojej bazie mailingowej pojawi się od kilkuset do kilku tysięcy adresów (w zależności od wybranej oferty), nadejdzie czas na wybór odpłatnego rozwiązania.
Widoczność
Twoja strona jest już gotowa! To ważny etap. W ciągu kolejnych tygodni należy się upewnić, że wyszukiwarka Google nie ma żadnych kłopotów z dotarciem do Twojej strony i oceną jej treści. Bez tego nie pojawi się w wynikach wyszukiwania! Jej widoczność zależeć będzie m.in. od jej „wydajności”, szybkości, z jaką jest ładowana w przeglądarkach użytkowników. Przetestujesz ją za pomocą oficjalnego narzędzia Google – PageSpeed Insights. Jeśli chcesz dowiedzieć się na ten temat więcej, przeczytaj nasz artykuł: „Co wpływa na pozycje w wyszukiwarce w Google?”.
Dzięki Search Console dowiesz się także, na jakie frazy (słowa) wyświetlana jest Twoja strona i na jakiej pozycji. Dowiesz się, jaki procent użytkowników, którzy zobaczyli stronę Twojej firmy w wynikach wyszukiwania, faktycznie do niej przeszło. To narzędzie prezentuje wiele ważnych informacji.
Zakończenie
Tak – w telegraficznym skrócie – wygląda proces przygotowania strony internetowej dla małej firmy. Strona wymagać będzie także tego, by o nią dbać: aktualizować WordPressa i zainstalowane wtyczki, kontrolować szybkość ładowania i wyniki w Google Search Console itd. Google nie od razu oceni cały Twój serwis, to zajmie trochę czasu.
Odwiedziny Twojej witryny, dane generowane przez podstawowe narzędzia analityczne umożliwią Ci ocenę sytuacji. Czy strona działa zgodnie z założeniami? Jak realizuje stawiane jej cele? Co należy zmienić? Co poprawić? Czy istnieją poważne błędy – techniczne, projektowe, komunikacyjne – które należy jak najszybciej naprawić? Zmiany i poprawki są naturalne. Informacje, które zgromadzisz, wpłyną także na pierwotny plan rozwoju serwisu. Właśnie tak to powinno wyglądać. Pamiętaj, że praca nad obecnością online to nie sprint, tylko maraton.